Działy: Opisy szlaków / Schroniska / Ośrodki turystyczne / Szczyty / Mapy / Panoramy / TOPR

E-gory.com -> Tatry -> Opisy szlaków

NA KOZIĄ PRZEŁĘCZ (2137m) Z DOLINY PIĘCIU STAWÓW

Pusta Dolinka - Zamarła Turnia, Kozia Przełęcz, Kozie Czuby, Kozi Wierch

Kozia Przełęcz jest jedną z trzech przełęczy przez które wytyczony jest szlak umożliwiający przejście z Doliny Gąsienicowej do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Pozostałe dwie trasy prowadzą przez Zawrat oraz Krzyżne. Spośród tych trzech przełęczy, żółty szlak przechodzący przez Kozią Przełęcz jest najrzadziej uczęszczany, a jednocześnie jest najbardziej wymagający technicznie.

schemat

Podejście na Kozią Przełęcz z obydwu stron ułatwiają łańcuchy, a od Doliny Pięciu Stawów także klamry. Wyraźnie trudniejszy technicznie jest szlak z Doliny Pięciu Stawów, na którym fragment ze sztucznymi ubezpieczeniami jest dłuższy. Również poziom trudności i ich nagromadzenie jest większe. W wąskiej szczerbie Koziej Przełęczy następuje połączenie z Orlą Percią.

Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów

Sprzed Schroniska w Dolinie Pięciu Stawów idziemy niebieskim szlakiem na Zawrat, który kieruje się wzdłuż brzegu Przedniego Stawu (7,72 ha). Następnie mija Mały Staw (0,18 ha) i dochodzi do rozstaju z zielonym szlakiem, który odbija w kierunku Wielkiej Siklawy. Szlak ten stanowi najłatwiejsze i najszybsze dojście do Doliny Pięciu Stawów z Palenicy Białczańskiej przez Dolinę Roztoki.

Mały Staw i Wielki Staw

Wielki Staw

Mając po lewej stronie Wielki Staw (34,35 ha) szlak przekracza mostek nad potokiem Roztoka i wspinając się na wał morenowy doprowadza do kolejnego rozwidlenia.[1] W prawo odchodzi tutaj szlak na Przełęcz Krzyżne. Za rozstajem ścieżka prowadzi wzdłuż Wielkiego Stawu, z ładnymi widokami na otoczenie Doliny Pięciu Stawów. Mijamy kolejno rozwidlenia z czarnym szlakiem na Kozi Wierch, zółtym na Szpiglasową Przełęcz i wreszcie dochodzimy do rozwidlenia ze szlakiem na Kozią Przełęcz.

Widok ku Świstowej Czubie

Widok ku Szpiglasowej Przełęczy

Rozwidlenie z żółtym szlakiem na Kozią Przełęcz

Żółty szlak na Kozią Przełęcz odbija w kierunku północnym, wkraczając na Dolnki Pustej. Stanowi ona odnogę Doliny Pięciu Stawów i liczy około 0,4 km2 powierzchni. Kamienny chodnik wznosi przez wały morenowe, z ładnymi widokami na urwiste ściany opadające spod Zamarłej Turni, Kozich Czub i Koziego Wierchu.[1]

Dolinka Pusta

Początkowy fragment szlaku

Urwiska Koziego Wierchu

Nabierając wysokości wkraczamy do górnej części Dolinki Pustej, której dno wypełnia rozległe rumowisko skalne, powstałe wskutek licznych obywów sklanych. Żółty szlak podchodzi tutaj pod ściany Koziego Wierchu i Kozich Czub. W przeciwnym kierunku otwiera się widok na masyw Hrubego Wierchu.

Czarny Staw, powyżej Hruby Wierch

Zamarła Turnia i Kozie Czuby

Trawers

Kamienna ścieżka wznosi się ku żlebowi opadającemu spod Koziej Przełęczy, który wcina się w ściany Zamarłej Turni i Kozich Czub. Przed jego osiągnięciem szlak zwraca się w prawo, docierając do pierwszych łańcuchów.

Zamarła Turnia

Pierwsze łańcuchy

Następuje teraz fragment kilkunastominutowej wspinaczki przy pomocy długich ciągów łańcuchów. Jednym z trudniejszych fragmentów jest stroma ściana, której sforsowanie ułatwiają klamry, a nisko zawieszone skały ponad ścianą utrudniają poruszanie się z plecakiem.

Wspinaczka przy pomocy łańcuchów

Ścianka z klamrami

Ścianka widziana z góry

Kolejny ciąg łańcuchów wyprowadza nas na na niewielkie wypłaszczenie z ładnym widokiem na surowe otoczenie Dolinki Pustej.

Kolejne łańcuchy

Widok na Dolinkę Pustą

Następnie pokonujemy wąski trawers i dochodzimy do miejsca, gdzie łączymy się z Orlą Percią. Orla Perć prowadzi tutaj dalej stromo w górę, wspinając się skalnym zachodem ku północnym ścianom Kozich Czub. Na Kozią Przełęcz prowadzi natomiast odcinek biegnący wspólnie ze znakami czerwonymi, który sprowadza nas początkowo kilkanaście metrów niżej. Fragment ten jest dość urozmaicony technicznie i trzymając się powyżej żlebu doprowadza nas do wąskiego wcięcia Koziej Przełęczy.

Wspólny fragment z Orlą Percią

Końcowe podejście na Kozią Przełęcz

Ponad szczerbą Koziej Przełęczy wznosi się fragment Orlej Perci sprowadzający z górnego tarasu Zamarłej Turni. Należy mieć na uwadze, że Orla Perć na odcinku od Zawartu do Koziego Wierchu jest jednokierunkowa.

Orla Perć powyżej Koziej Przełęczy

Kozia Przełęcz

Kozia Przełęcz - widok na Granaty

Widok ku Dolince Pustej

Żółty szlak przewija się przez wcięcie Koziej Przełęczy i obniża się następnie ku Dolince Koziej.

E-gory.com -> Tatry -> Opisy szlaków

2018

Bibliografia

[1] Nyka Józef, Tatry. Przewodnk turystyczny Tatry Polskie i Słowackie, wydanie II, Trawers, Warszawa 1994.