Działy: Opisy szlaków / Atrakcje / Ośrodki turystyczne / Schroniska / Szczyty / Mapy / Panoramy

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków

DROGA PRZYJAŹNI POLSKO-CZESKIEJ: SZRENICA (1362m) - ŚNIEŻNE KOTŁY - CZESKIE KAMIENIE (1416m) - PRZEŁĘCZ KARKONOSKA (1198m)

Twarożnik i Szrenica

Głównym Grzbietem Karkonoszy wytyczona jest Droga Przyjaźni Polsko - Czeskiej. Znakowany na czerwono szlak wiedzie wzdłuż granicy polsko-czeskiej. Prowadzi on w otwartym terenie ponad górną granicą lasu, dzięki czemu jest niezwykle interesujący widokowo. Występujące na nim niewielkie różnice wzniesień, w połączeniu z dużymi walorami widokowymi sprawiają, że jest to jeden z najpopularniejszych i najpiękniejszych szlaków w Karkonoszach.

schemat

Zachodni fragment Drogi Przyjaźni zaczyna się na Szrenicy i prowadzi do Przełęczy Karkonoskiej. Jej przebieg pokrywa się tutaj z trasą Głównego Szlaku Sudeckiego.

Przełęcz Karkonoska

Ze szczytu Szrenicy do granicznej drogi, którą biegnie Droga Przyjaźni Polsko - Czeskiej, sprowadza krótki, łącznikowy szlak, znakowany na czarno. Droga Przyjaźni kieruje się na wschód i dociera wkrótce do Trzech Świnek - malowniczej formacji skalnej, położonej po obu stronach szlaku.

Szrenica - widok ku Śnieżnym Kotłom

Schronisko Szrenica

Zejście ze Szrenicy

Trzy Świnki

Tuż za skałami, z lewej strony dochodzi zielony szlak wiodący z Hali Szenickiej przez Końskie Łby. Przez kilkadziesiąt metrów szlaki biegną razem, sprowadzając ku łagodnemu obniżeniu Mokrej Przełęczy. Na przełęczy znaki zielone odbijają w kierunku Schroniska Pod Łabskim Szczytem.

Mokra Przełęcz

Mokra Przełęcz - widok na Szrenicę

Czerwony szlak wznosi się dalej kilkoma zakosami, osiągając szybko kolejną formację skalną zwaną Twarożnikiem. Skałkę tworzą płasko ułożone bloki skalne, których kulminacja zwieńczona jest słupkiem granicznym.

Trzy Świnki i Szrenica

Twarożnik

Twarożnik, Trzy Świnki i Szrenica

Powyżej Twarożnika droga osiąga rozległe zrównanie grzbietowe. W prawo odbija czeski szlak zółty prowadzący do oddalonych o kilkaset metrów źródeł Łaby.

Szrenica

Podejście na Łabski Szczyt

Żródła Łaby i Kotel

Za skrzyżowaniem ścieżka pdochodzi pod kulminację Łabskiego Szczytu, pozostawiając ją po lewej stronie. Wierzchołek Łabskiego Szczytu zwieńczony jest rumowiskiem skalnym i stanowi dobry punkt widokowy, w szczególności na czeskie Karkonosze z Łabską Łąką i Kotelem.

Łabski Szczyt

Za Łabskim Szczytem następuje krótkie zejście, po czym szlak wspina się nieznacznie w kierunku stacji przekaźnikowej TV nad Śnieżnymi Kotłami. Tuż przed budynkiem stacji, z lewej strony dołącza żółty szlak ze Schroniska Pod Łabskim Szczytem. Przy budynku stacji znajduje się niewielka skałka zwana Czarcią Amboną.

Łabski Szczyt i Szrenica

Labská bouda i Kotel

Stacja przekaźnikowa TV nad Śnieżnymi Kotłami

Szlak doprowadza nad samą krawędź Wielkiego Kotła, przy której znajduje się kilka punktów widokowych z barierkami. W dole widać skaliste urwiska kotła oraz niewielkie Śnieżne Stawki. Dnem kotła przebiega Ścieżka nad Reglami.

Stacja przekaźnikowa TV nad Śnieżnymi Kotłami i Czarcia Ambona

Śmielec i Wielki Szyszak

Śnieżne Stawki

Śnieżne Kotły

Nad Śnieżnymi Kotłami

Czerwony szlak obchodzi Wielki Kocioł i zaczyna następnie trawersować zbocza Wielkiego Szyszaka. Ze szlaku piękne widoki na podnóże Karkonoszy. Wśród rozległych rumowisk wygodna, kamienna ścieżka obniża się równomiernie i po obejściu kopuły szczytowej Wielkiego Szyszaka dociera do rozstaju z niebieskim szlakiem.

Trawers Wielkiego Szyszaka

Niebieski szlak odbija w dół do Ścieżki nad Reglami i dalej do Michałowic. Nieco poniżej rozstaju szlak osiąga Przełęcz pod Śmielcem, a następnie podczas krótkiego podejścia zostawia po lewej szczyt Śmielca.

Śmielec

Wielki Szyszak i Śnieżne Kotły

Następuje teraz nieco stromsze zejście na Czarną Przełęcz, na której skrzyżowanie z niebieskim szlakiem do Jagniątkowa (Koralowa Ścieżka).

Czarna Przełęcz

Za Czarną Przełęczą ścieżka wspina się zakosami i po 10-15 minutach dochodzi do formacji skalnej Czeskich Kamieni. Tworzą one mur skalny o wysokości około 10 metrów i długości kilkudziesięciu metrów.

Wielki Szyszak, Śmielec i Czarna Przełęcz

Zlaté návrší i Kotel

Dziób i Wielki Szyszak

Czeskie Kamienie

W kierunku południowym widok na położony w dole Spindlerovy Mlyn. Czerwony szlak prowadzi dalej grzbietem bez większych zmian wysokości. Po kolejnych 10 minutach dociera do Śląskich Kamieni, które składają się dwóch grup skałek.

Medvědín

Szlak do Śląskich Kamieni

Śląskie Kamienie

Ze Śląskich Kamieni roztacza się piękna panorama na Przełęcz Karkonoską z widocznym schroniskiem Odrodzenie i Spindlerovą Boudą. Ponad spłaszczonym Grzbietem Głównym wyłania się również piramida Śnieżki.

Panorama ze Śląskich Kamieni

Ze Śląskich Kamieni szlak obniża się w kierunku Przełęczy Karkonoskiej. Ścieżka wije się pośród kosodrzewiny i doprowadza do schroniska Petrovka.

Przełęcz Karkonoska i Mały Szyszak

Ruiny Petrovki po pożarze - 2013r.

Schronisko Petrovka - 2019r.

Za schroniskiem asfaltowa droga sprowadza do rozwidlenia z czarnym szlakiem z Jagniątkowa.

W 2008 roku w okolicach Petrovki zmieniono przebieg czerwonego szlaku. Poprzednio omijał on Petrovkę i przed schroniskiem odbijał w lewo, przecinając górską łąkę bezpośrednio do rozstaju z czarnym szlakiem.

Następuje teraz strome zejście asfaltową drogą na Przełęcz Dołek (1178m), za którą krótkie podejście doprowadza do skrzyżowania dróg. Jezdnia asfaltowa odbija w prawo, natomiast w lewo odchodzi Droga Sudecka, którą zbiega do asfaltowej drogi do Przesieki.

Zejście na Przełęcz Dołek

Przełęcz Dołek

Droga Sudecka

Śląskie Kamienie i Petrovka

Śląskie Kamienie i Petrovka przed pożarem - 2004r.

Za skrzyżowaniem szlak wznosi się przez niewielkie spiętrzenie zwane Ptasim Kamieniem, po czym obniża się na Przełęcz Karkonoską (1198m).

Przełęcz Karkonoska dzieli Grzbiet Główny na dwie części: zachodnią z Wielkim Szyszakiem (1509m) i wschodnią ze Śnieżką (1602m). Na przełęczy znajduje się rozległy parking oraz stoi czeskie schronisko Spindlerova Bouda. Po polskiej stronie usytuowana jest była strażnica graniczna, zaadoptowana obecnie na hotel.

Przełęcz Karkonoska i dawna strażnica

Špindlerova bouda

Schronisko Odrodzenie

Kilkadziesiąt metrów powyżej, na zboczu Małego Szyszaka, wznosi się polskie schronisko Odrodzenie.

Przełęcz Karkonoska

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków