Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków

DOOKOŁA ZAWOI: ZAWOJA WIDŁY - ZAWOJA CZATOŻA - ZAWOJA MARKOWA - ZAWOJA PODRYŻOWANE

Kombinacja szlaków żółtego, niebieskiego i czarnego, która pozwala na poznanie górnej części Zawoi. Odcinek z Zawoi Markowej do Zawoi Podryżowane może być również wykorzystany przez osoby, które schodzą zielonym szlakiem ze schroniska na Markowych Szczawinach i zamierzają udać się w masyw Policy, bez konieczności schodzenia asfaltem aż do Zawoi Widły. Czarny szlak do Zawoi Podryżowane łączy się bowiem z żółtym szlakiem na Mosorny Groń i dalej na Kiczorkę. Trasa ma spacerowy charakter z jednym dłuższym podejściem na grzbiet Starego Gronia. Chociaż w przeważającej części prowadzi pośród osiedli mieszkalnych, jest bardzo atrakcyjna z uwagi na niezwykle ładne widoki, szczególnie na masyw Babiej Góry.

Trasa rozpoczyna się przy przystanku PKS w Zawoi Widły, gdzie swój początek mają szlaki żółty i zielony prowadzące do schroniska do Markowych Szczawinach. Końcowy odcinek żółtego szlaku jest aktualnie zamknięty i umożliwia dotarcie do schroniska wyłącznie z wykorzystaniem grzbietowego szlaku przez Małą Babią Górę. Osiedle Widły położone jest wzdłuż asfaltowej drogi, która odbija od szosy na Przełęcz Krowiarki. Szlaki prowadzą właśnie tą asfaltową drogą, równomiernie i monotonnie pod górę. Osiedle Widły oraz położone powyżej osiedle Składy posiadają najbogatszą bazę noclegową w całej Zawoi. Znajduje się tutaj kilkanaście większych ośrodków wypoczynkowych i pensjonatów, a także sporo kwater prywatnych. Zlokalizowanych jest tutaj również kilka restauracji, karczm oraz sklepów spożywczych.

schemat

Z drogi otwiera się bardzo ładna panorama masywu Babiej Góry, która towarzyszy nam nieprzerwanie przez dłuższy czas. Po kilkunastu minutach mijamy z prawej strony niewielką kaplicę, zaś nieco w głębi po lewej wznosi się kościół parafialny w Zawoi Wilczna. Wkrótce droga przekracza mostek nad potokiem, za którym swój początek ma osiedle Składy. Nieco dalej, przy kolejnym mostku, rozwidlenie szlaków i dróg. Znaki zielone prowadzą w lewo asfaltową drogą w kierunku osiedla Markowa, zaś znaki żółte biegną dalej prawą odnogą drogi w kierunku osiedla Czatoża. W pobliżu skrzyżowania po lewej stronie znajduje się Dom Turysty ,,Hanka''. Za skrzyżowaniem rozpościera się jedna z najładniejszych panoram Babiej Góry. Wkrótce Babia Góra zostaje przesłonięta przez trawiaste zbocza Mokrego Kozuba, na których znajdują się wyciągi narciarskie.

Znaki żółte przecinają teraz osiedle Czatoża, doprowadzając do końcowego przystanku PKS. Zaczyna się tutaj niebieski szlak, którym kontynuujemy spacer. Przez kilka minut szlaki prowadzą razem, mijając dzwonnicę loretańską. Tuż przed tzw. ,,Trzema Piwniczkami'' znaki niebieskie odbijają w lewo. Szlak niebieski prowadzi teraz wzdłuż granicy lasu przez Markowe Rówieńki, obchodząc zbocza Mokrego Kozuba. Po około 25 minutach szlak dociera to przystanku PKS Zawoja Markowa, gdzie krzyżuje się z zielonym szlakiem do schroniska na Markowych Szczawinach. W tym miejscu warto zejść nieco niżej do pawilonu wystawowego Babiogórskiego Parku Narodowego.

Na dalszym odcinku niebieski szlak wprowadza na chwilę do lasu, by szybko osiągnąć widokową halę, z której roztacza się ładny widok na osiedla Zawoi i grzbiet Kiczory. Ścieżka mija niedługo po prawej leśna szkółkę i doprowadza do szerokiej, leśnej drogi. Szlak wiedzie chwilę drogą, po czym odbija w lewo, chowając się na dłużej w lesie. Zaczyna się tutaj kilkunastominutowe podejście na grzbiet Starego Gronia. Po osiągnięciu grzbietu skrzyżowanie ze szlakiem czarnym. Znaki niebieskie skręcają w prawo w kierunku Zawoi Policzne, gdzie znajduje się dolna stacja kolei na Mosorny Groń. Z kolei znaki czarne prowadzą w prawo do schroniska na Markowych Szczawinach, zaś w lewo sprowadzają do Zawoi Podryżowane.

Skręcając w lewo czarny szlak szybko wyłania się z lasu i osiąga widokową halę, na której skręca w prawo i sprowadza stromo w dół, najpierw polną drogą, a następnie asfaltem mijając zabudowania osiedla Ryżowane. Z hali rozciąga się rozległy widok na Pasmo Jałowca oraz Babią Górę. Po około 30 minutowym zejściu szlak dociera do szosy na Przełęcz Krowiarki w pobliżu przystanku PKS Zawoja Podryżowane. Czarny szlak kończy się w tym miejscu, natomiast swój początek ma tutaj żółty szlak na Mosorny Groń.

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków