Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Beskid Sądecki -> Opisy szlaków

NA RADZIEJOWĄ (1266m) ZE SZCZAWNICY PRZEZ DZWONKÓWKĘ I PRZEHYBĘ

Radziejowa

Wycieczka ze znanego ośrodka wczasowego i uzdrowiskowego na Radziejową (1266 metrów), będącą najwyższym szczytem Beskidu Sądeckiego. Ze szlaku w kliku miejscach otwierają się ładne widoki na beskidzkie szczyty i pobliskie Pieniny, jednak na długich odcinkach szlak biegnie schowany pośród drzew.

schemat

Żółty szlak na Dzwonkówkę odbija w centrum Szczawnicy od ul. Głównej w ul. Zdrojową, którą prowadzi wraz ze znakami niebieskimi wiodącymi do schroniska Przehyba. Znaki niebieskie towarzyszą żółtym do Placu Dietla, gdzie skręcają w prawo. Żółty szlak prowadzi jeszcze kilkadziesiąt metrów prosto, by odbić wreszcie w lewo. Trasa szlaku pokrywa się tutaj z drogą rowerową do schroniska Pod Bereśnikiem. Po kilku minutach żółty szlak opuszcza drogę rowerową skręcając w lewo do lasu. Leśna ścieżka wznosi się równomiernie doprowadzając do skraju polany skąd otwiera się ładny widok na Pieniny z Trzema Koronami i Sokolicą.

Sokolica i Trzy Korony

Prowadząc wąską ścieżką szlak obchodzi polanę łukiem doprowadzając na końcu do opuszczonej wcześniej drogi rowerowej. Przy ładnych widokach na Pieniny Czorsztyńskie i Małe Pieniny szlak dociera w kilka minut polną drogą do Schroniska Pod Bereśnikiem.

Widok na Pieniny

Schronisko Pod Bereśnikiem

Żółty szlak skręca sprzed schroniska w lewo stromo pod górę. Ścieżka szybko jednak łagodnieje łącząc się z polną drogą, która obchodzi kulminację Bereśnika. Przez dłuższy czas droga prowadzi mieszanym lasem bez większych zmian wysokości. Z rzadka między drzewami prześwitują zalesione kopuły Skałki i Przehyby. Z upływem czasu szlak coraz częściej podrywa się do góry i po około godzinie od schroniska dociera do skrzyżowania z czerwonym szlakiem z Krościenka. Żółty szlak kieruje się za rozstajem ku szczytowi Jaworzynki, natomiast w stronę Schroniska Przehyba i dalej na Radziejową prowadzi szlak czerwony.

Znaki czerwone od rozwidlenia opadają w prawo stromo w dół trzymając się prawej odnogi ścieżki. Wkrótce szlak sprowadza na szerokie siodło przełęczy Przysłop, na której mija kilka zabudowań gospodarczych.

Przełęcz Przysłop

Za przełęczą szlak wytyczony jest wygodną leśną drogą. Dopiero po kilkunastu minutach szlak obniża się ku niewielkiej przełączce, za którą podrywa się stromo ku górze. Następuje teraz kilkudziesięciominutowe, strome podejście na Skałkę. Po osiągnięciu wysokości około 1100 metrów szlak przechodzi w długi trawers niewielką leśną przecinką, trzymając się nieco poniżej grzbietu i zostawiając po lewej stronie kolejne kulminacje Skałki. Ścieżkę otaczają świerki, a tuż przy niej rosną jagody. Zalesienie sprawia, że szlak jest pozbawiony widoków.

Po przewinięciu się przez ostatni z wierzchołków Skałki szlak nieznacznie obniża się i w kilka minut dociera do skrzyżowania z drogą i zielonym szlakiem ze wsi Jazowsko. Kilkadziesiąt metrów dalej zostawiamy po lewej stronie charakterystyczny maszt dominujący nad Przehybą, zaś z prawej strony odchodzą znakowane na niebiesko i zielono szlaki do Szczawnicy. Wkrótce szlak osiąga skraj polany, na której usytuowane jest Schronisko Przehyba. Dojście do schroniska z Dzwonkówki zajmuje niespełna 2 godziny. Z polany wreszcie roztacza się widok w kierunku Małych Pienin, choć ograniczony przez pobliskie zalesione szczyty.

Maszt na Przehybie

Schronisko Przehyba

Ze Schroniska Przehyba na Radziejową biegnie szlak czerwony. Początkowo razem ze szlakiem niebieskim wznosi się nieznacznie docierając do rozwidlenia dróg. Znaki czerwone wraz z niebieskimi skręcają na rozwidleniu w lewo i obniżają się za nim o kilkadziesiąt metrów. Po około 15 minutach rozstaj szlaków. Znaki niebieskie odchodzą w kierunku Rytra. Tutaj również swój początek ma żółty szlak do Starego Sącza. Czerwony szlak prowadzi natomiast dalej schowany w lesie ku Radziejowej. Ścieżka jest wygodna, a podejścia łagodne. Po drodze ze szlaku otwiera się widok na Przehybę, Skałkę i wznoszący się nad nimi maszt.

Widok na Przehybę

Leśna dróżka przewija się wkrótce przez północny, wyższy wierzchołek Złomistego Wierchu, a po kilku minutach przez niższy południowy. Tuż za południowym szczytem Złomistego Wierchu szlak schodzi stromo ku przełęczy. Podczas zejścia widok na kopułę szczytową Radziejowej. W okolicach przełęczy las nieco przerzedza się dzięki czemu w paru miejscach otwiera się panorama na otaczające wzniesienia Beskidu Sądeckiego. Za przełęczą szlak podrywa się i następuje około 20 minutowe podejście na Radziejową. Ostatni fragment podejścia wiedzie wąską leśną przecinką.

Podejście na Radziejową

Panorama ze szlaku

Na szczycie Radziejowej znajduje się tablica informacyjna oraz pomnik Millennium Poloniae. W 2006 roku wierzchołek Radziejowej wzbogacił się o drewnianą wieżę widokową.

Na Radziejowej

Sam szczyt jest zalesiony i do czasu zbduowania wieży był pozbawiony widoków. Jedynie spoglądając ku przecince, którą wytyczony jest szlak można było dostrzec maszt nad Przehybą. Przebiegający przez szczyt czerwony szlak prowadzi ku Wielkiemu Rogaczowi i dalej do Rytra.

E-gory.com -> Beskid Sądecki -> Opisy szlaków